Particularitati ale comunicatiei chat:

smileys & acronime

         Noua generaţie se confruntă cu schimbări tehnologice majore, cu răsturnari ale valorilori clasice, cu lipsa unor modele valabile, cu o luptă pentru autodescoperire şi pentru găsirea unei direcţii în viaţă.

        Până nu demult scrisoarea era modalitatea cea mai utilizată de comunicare scrisă. Ea era folosită într-o multitudine de situaţii şi îndeplinea scopuri deosebit de variate, însă indiferent de destinaţie sau destinatar, scrisoarea era precum o carte de vizită pentru emiţător. Tocmai de aceea se punea mare accent pe formă, limbaj, corectitudine şi aspect.

        Odată cu apariţia internetului, prin anii ‘80 a apărut o nouă formă de comunicare scrisă, şi anume „chatul” . Etimologic acest cuvânt provine din limba engleză şi are sensul de „sporovăială, taifas, discuţie". Această echivalare nu se suprapune întrutotul cu conotaţia reală şi registrul contextual în care este folosit, un termen mult mai potrivit fiind acela de „a pălăvrăgi”. Efectiv,chatul desemnează un dialog sau schimb de replici scrise (text) între două sau mai multe persoane, prin intermediul unui canal electronic de transmitere a informaţiei. Termenul correct pentru chat este Internet Relay Chat, sau IRC, pe scurt.Chatul poate fi realizat ori pe browser, ori cu ajutorul unui program special, separat, cum ar fi ,,YahooMessenger", „Mirc”, „Skype” şi multe altele.

         Iniţial chatul a fost o formă de comunicare caracteristică unui grup restrâns de utilizatori ai calculatorului, dar începutul anilor 90 şi boomul pe care l-a înregistrat răspândirea internetului a contribuit implicit şi la dezvoltarea foarte rapidă a chatului. Astfel au luat naştere comunităţi on-line care şi-au dezvoltat propriul limbaj, bazat în primul rând pe folosirea de acronime şi simboluri. Aceste comunităţi dialoghează într-un spaţiu creat şi personalizat în funcţie de nevoile fiecăruia, şi în care realitatea şi chiar personalitatea pot fi modificate.

         Utilizatorul de chat îşi alocă un nume, cunoscut sub denumirea generică de nickname, care funcţionează ca o poreclă ce surprinde fie o caracteristică a persoanei fie identitatea pe care persoana şi-a ales-o. De multe ori însă, utilizatorii de chat nu doresc ca adevărata lor identitate să fie cunoscută. Această formă de anonimat permite oamenilor achiziţionarea unei noi identităţi şi permite manifestarea fără temeri a personalităţii. Prin urmare chatul a devenit foarte popular şi în rândul persoanelor mai timide, pentru care comunicarea face-to-face reprezenta o povară.

          Iniţial, chatul a transformat comunicarea scrisă într-una orală, dar care se serveşte de cuvântul scris. Acest tip de comunicare este descris de către lingvişti ca un limbaj colocvial caredin motive tehnice se realizează în formă scrisă. Limbajul chatului prezintă multe particularităţi.

           De menţionat ar fi renunţarea la orice tip de majuscule, datorită economiei de timp şi a dificultăţii de redactare. Din acest motiv textele par de multe ori neclare, lucru sesizat însă doar de externi, deoarece utilizatorii nu îl percep ca atare. Limbajul chatului este însă şi unul codificat de aceea este considerat de anumite persoane ca un limbaj specializat. Pentru a reda sau a sugera ridicarea tonului se foloseşte scrierea întregului cuvânt cu majuscule. Mulţi utilizatori de chat folosesc acronime, inflectives, audibles şi emoticons pentru a-şi exprima mai bine stările de spirit. Un neajuns al comunicării electronice scrise faţă de comunicarea orală este faptul că aceasta nu dispune de niciun fel de forme de comunicare nonverbală, gestică sau mimică. Pentru a contracara acest neajuns s-a recurs la mai sus menţionatele „emoticons”. Cuvântul „emoticon” vine din cuvântul englez „emotion” ceea ce înseamnă sentiment şi „icon”, adică semn. Acestea au menirea de a transmite interlocutorului starea de spirit şi sentimentele partenerului său de discuţie. Ele sunt scurte, simple şi universal recunoscute. Aceste emoticonuri nu au fost însă stabilite conform vreunei normări.

           Acronimele sunt caracteristica cea mai cunoscută a chatului. Cu ajutorul lor chaterii reduc fraze întregi la iniţialele lor. Primele acronime au apărut din codul morse utilizat de telegrafiştii amatori, extinse şi completate ulterior cu cifre. Cele mai uzuale şi des utilizate provin din engleză, iar această lucrare cuprinde în anexe o listă cu câteva exemple de acronime şi emoticonuri.

           Un emoticon este o expresie textuală ce reprezintă starea de spirit a unei persoane sau expresia feţei. Ele sunt adesea folosite pentru a atenţiona asupra stării emoţionale dintr-un răspuns sau o declaraţie şi pot schimba interpretarea unui text simplu.

            Pe forum-urile web, emoticoanele de text sunt deseori înlocuite automat cu mici imagini corespunzătoare, care au ajuns să fie numite, de asemenea, Emoticoane. Utilizarea emoticoanelor datează din secolul al XIX-lea, ele fiind utilizate în mod obişnuit în cazul textelor pline de umor. Formele digitale ale emoticoanelor au fost incluse pe Internet la propunerea lui Scott Fahlman, într-un mesaj din 19 septembrie 1982.particularitati_ale_comunicatiei_chat_1

Emoticoanele variază ca mărime, formă şi culoare, aşa cum se poate observa în capturile alăturate.

particularitati_ale_comunicatiei_chat_2particularitati_ale_comunicatiei_chat_3

  In concluzie putem spune ca chatul poate ameninta limba,ortografia,cultura si chiar relatiile dintre oameni.

Bibliografie:

http://buburuzelerosii.wikispaces.com

http://info.mcip.ro/bac2010/cap%203%20-informatie%20si%20comunicare.pdf

http://culturasicomunicare.com/pdf/2008/negru.pdf