Dispozitive de intrare
Prin intermediul dispozitivelor de intrare, utilizatorul introduce informatii în calculator. Printre cele mai cunoscute sunt:
–Tastatura – reprezintã unul dintre perifericele standard, este cel mai utilizat, fiind principalul dispozitiv cu ajutorul cãruia se introduc datele în calculator si este inclusã în cadrul minim de dotare al unui calculator. Cu ajutorul acesteia se pot introduce în calculator diferite informatii: date, programe, comenzi, texte.
Cuprinde cinci categorii de taste: taste de introducere text (alfanumerice), taste numerice, taste de deplasare a cursorului, taste functionale, taste speciale. Pentru tastaturile mai noi existã chiar si taste de navigare pe Internet.
–Mouse-ul – dispozitiv de intrare , parte integrantã a interfetei grafice, care controleazã miscarea cursorului (pointer) pe un ecran de afisare. Este de dimensiune redusã, poate fi deplasat pe o suprafatã rigidã si platã, contine cel putin un buton cu utilizãri diferite, în functie de programul care trebuie executat, în particular, mouse-ul este important pentru interfata graficã spre utilizator, deoarece optiunile si obiectele se pot puncta si apoi se executã un clic cu butonul mouse-ului. Astfel de aplicatii sunt deseori numite point-and-clic. Mouse-ul este de asemenea folositor pentru programele grafice care permit folosirea sa ca pe stilou, creion sau pensulã.
Existã trei tipuri de bazã pentru mouse:
*mecanic – are o bilã metalicã sau de cauciuc ce se poate roti în toate directiile mutând corespunzãtor indicatorul pe ecran, sensul de miscare fiind detectat prin senzorii încorporati;
*optic – pentru detectarea miscãrii se foloseste un laser; deplasarea se face utilizând o suprafata specialã, dotatã cu o grilã. Acest tip de mouse rãspunde mai rapid si mai precis decât cele mecanice, dar sunt si mult mai scumpe.
*optomecanice – folosesc o combinatie de tehnologii mecanice si optice, dar nu necesitã suprafete speciale.
– Trackball (bila rulantã)- dispozitiv de intrare ce poate fi considerat un mouse asezat pe spate: mutarea cursorului se poate face prin rotirea bilei cu ajutorul degetelor sau palmelor. De obicei existã de la unul la trei butoane plasate lângã bilã. Permite indicarea, selectarea, inserarea si este folosit într-o Interfatã Graficã cu Utilizatorul (GUI).
Avantajul principal fatã de mouse este acela cã nu necesitã o suprafatã de lucru, putând fi asezat oriunde. Deseori este folosit în locul unui mouse pe un computer portabil (laptop).
– Touchpad – este o micã suprafatã sensibilã la atingere, folositã ca dispozitiv de punctare pe unele calculatoare portabile. Deplasarea pointer-ului pe ecran se face prin mutarea degetului peste pad.
– Scanner – dispozitiv care poate citi textul sau ilustratiile tipãrite pe hârtie si transformã informatiile într-o formã pe care calculatorul o poate folosi. Un scanner functioneazã prin digitizarea unei imagini, adicã prin împãrtirea sa într-o grilã de puncte si reprezentarea fiecãrui punct prin 0 sau 1, în raport de culoarea punctului, alb sau negru.
– Dupã mãrime si posibilitatea de a fi utilizate, existã:
*scaner de birou – aratã ca un copiator. Materialul ce trebuie copiat se aseazã pe o suprafatã planã, de sticlã, capacul trebuind sã fie închis, ca si la copiator;
*scanner de mânã – are dimensiuni reduse, este mai lent si este util pentru prelucrarea documentelor mici.
– Joystick – manetã care se miscã în toate directiile controlând deplasarea pointerului. Este similar unui mouse, cu deosebirea cã la mouse miscarea cursorului înceteazã odatã cu deplasarea, pe când la joystick cursorul continuã sã se deplaseze în directia în care este îndreptat joystick, încetând cu revenirea la pozitia initialã. Este folosit mai ales pentru jocurile pe calculator.
– Light pen (creion luminos) – dispozitiv asemãnãtor unui mouse, care foloseste un detector sensibil la luminã pentru selectarea obiectelor de pe un ecran de afisare prin punctarea directã.
– Microfon – folosit pentru a înregistra diverse sunete pe calculator, conectat la placa de sunet. Este utilizat în telefonia prin Internet si la introducerea verbalã a comenzilor.